بسیاری از افراد زمانی که گوشی همراه می خرند نیاز به سیم کارت جدیدی دارند و بسیاری از مردم سیم کارت ها اعتباری را خریداری می کنند که بسیار به صرفه تر است از سیم کارت های دائمی . سیم کارت های اعتباری خوبی هایی دارد که سیم کارت های دائمی ندارند مثل مدیریت هزینه که برای بسیاری از افراد جامعه که می خواهند بدانند از سیم کارت خود چقدر اعتبار مانده است عالی و خوب است . اما بدی هایی هم این سیم کارت های اعتباری دارند که در بعضی از مواقع برای افراد جامعه تبدیل به معضل می شود. به همین خاطر اپراتور ها در تلاش هستند که برای سیم کارت های اعتباری ویژگی و دسترسی هایی ختاص و منحصر بفرد ایجاد کنند تا در شرایط خاص که نیاز مبرم به اعتبار دارند بتوانند که شارژ بکنند سیم کارت های اعتباری خود را تا آسیب کمتری ببیند
از جمله این سرویس های اضطراری می توان به سرویس "به جای من" در اپراتور رایتل اشاره کرد که به کاربران این اپراتور فرصت می دهد تا در مواقعی که سیم کارتشان شارژ ندارد، از دیگران درخواست تماس کنند. در سرویس به جای من، فرد پاسخ دهنده تماس به جای تماس گیرنده، متقبل هزینه تماس می شود و باید مبلغ تمام شده مکالمه را پرداخت نماید. البته فرد مورد نظر در هنگام برقراری تماس از طریق سیستم گویای اپراتور رایتل از این موضوع مطلع خواهد شد.
در سرویس به جای من، مشترکین اعتباری رایتل که در موقعیت های اضطراری قرار می گیرند، می توانند با شماره گیری کد دستوری # 444 * ( ستاره 444 مربع ) این سرویس را فعال نمایند که در این صورت از سوی اپراتور رایتل و از طریق سیستم گویا با شماره مد نظر مشترک تماس گرفته شده و بعد از توضیح شرایط از آنها می خواهند تا با انتخاب کد مربوطه تماس را قبول یا رد نماید که در صورت قبول مشترک، تماس برقرار می گرد..
مشترکین اعتباری رایتل توجه داشته باشند، برای استفاده از این سرویس می توانند به دو روش عمل نمایند:
· در روش اول، مشترک تنها با شماره گیری کد 444 قبل از شماره مورد نظر، سرویس را فعال می کند.
مثلا : # ******* 09 * 444 *
· در روش بعدی مشترک می تواند با استفاده از پیش شماره 444، از طریق سیستم گویا با دوست خود ارتباط را برقرار کند که برای این کار باید اینگونه شماره گیری نماید. 444 شماره مورد نظر مانند ******* 09 444
در سرویس به جای من رایتل امکان انتخاب زبان و مدیریت شماره های مجاز و غیر مجاز نیز وجود دارد که مشترکین می توانند از طریق کد دستوری # 444 * از آن استفاده نمایند.
به طور کلی فعال سازی و استفاده از این سرویس برای کاربران رایتل رایگان بوده و هیچ هزینه اضافه ای برای مشترک نخواهد داشت. زیرا در صورت قبول شماره مورد نظر برای برقراری ارتباط هزینه تماس بر عهده مشترک پاسخ دهنده خواهد بود. کارکرد تماس های اضطراری رایتل معادل تعرفه یک تماس درون شبکه سیم کارت اعتباری در نظر گرفته می شود که این مبلغ از اعتبار ریالی مشترکین اعتباری کسر خواهد شد و یا در پایان ماه بر روی قبض مشترکین سیم کارت دائمی رایتل محاسبه می گردد. البته مشترکین توجه داشته باشند این سرویس تنها برای تماس های درون شبکه رایتلی کاربرد داشته و به هیچ وجه قابل استفاده برای تماس های خارج از شبکه و یا سایر اپراتورها نمی باشد.
نحوه خرید شارژ در اپراتور رایتل:
مشترکین سیم کارت های اعتباری رایتل، برای این که در موقعیت های اضطراری تمام شدن اعتبار قرار نگیرند، می توانند از روش های ذیل برای خرید شارژ اقدام نمایند:
· خرید شارژ مستقیم از وب سایت رایتل
اولین و ابتدایی ترین روش شارژ کردن سیم کارتهای اعتباری رایتل دریافت شارژ مستقیم از سایت رسمی رایتل می باشد که برای این کار مشترک باید در گام نخست در وب سایت رایتل به آدرس www. Rightel.ir در منوی" رایتل من، " گزینه" افزایش اعتبار و شارژ "را انتخاب نموده و سپس روی گزینه "شارژ مستقیم" کلیک نماید. سپس با طی کردن مراحل پیش رو، سیم کارت خود را شارژ نماید.
· با استفاده از اپلیکیشن رایتل من
مشترکین رایتل می توانند با نصب اپلیکیشن رایتل من علاوه بر استفاده از خدمات متنوع این اپراتور، نسبت به خرید شارژ و افزایش اعتبار خود اقدام نمایند.
· خرید کارت شارژ
یکی از راحت ترین روش ها برای شارژ سیم کارت اعتباری و دیتای رایتل، خرید کارت شارژ فیزیکی است که شامل دو بخش رمز شارژ و شماره سریال 16 رقمی می باشد. در حال حاضر کارت شارژ های رایتل با اعتبارهای 20،000 ریال، 50،000 ریال، 100،000 ریال ، 200،000 ریال در بازار موجود می باشد که کاربران می توانند بسته به نیاز خود، آنها را خریداری نمایند.
بعد از خرید شارژ، مشترکین اعتباری و دیتای رایتل می توانند با استفاده از دو روش نسبت به شارژ سیم کارت خود اقدام نمایند:
1. شارژ عادی
در این روش مشترکین سیم کارت های اعتباری و دیتای رایتل می توانند به اندازه مبلغ اعتبار خریداری شده، سیم کارت خود را شارژ نمایند. برای این کار لازم است کاربر رمز شارژ را با استفاده از کد دستوری 141 به صورت مقابل شماره گیری نماید. # رمز شارژ * 141 * . در ضمن شارژ عادی محدودیت زمانی مصرف ندارد.
2. شارژ شور انگیز
البته در صورتی که مشترک تمایل داشته باشد تا سیم کارت خود را بیشتر از مبلغ شارژ خریداری شده شارژ نماید، می تواند از شارژ شورانگیز استفاده نماید که برای این کار مشترک می تواند در" وب سایت رایتل،" در منوی "رایتل من،" روی گزینه" افزایش اعتبار و شارژ " کلیک کرده و گزینه "شارژ شورانگیز" را انتخاب نماید و یا با استفاده از کد دستوری # 146 * سیم کارت خود را بیشتر از مبلغ تعیین شده شارژ نماید. فقط توجه به این نکته الزامی است که در شارژ شورانگیز مبلغ هدیه محدودیت استفاده داشته و باید حتما شارژ هدیه در مدت زمان تعیین شده مصرف گردد، وگرنه با پایان یافتن بازه زمانی مشخص شده، باقیمانده شارژ هدیه از دست خواهد رفت.
مشترکین سیم کارت اعتباری رایتل و دیتای رایتل برای مشاهده باقی مانده اعتبار شارژ مستقیم می توانند کد دستوری # 141 * را شماره گیری نمایند و برای مشاهده باقیمانده اعتبار شارژ شورانگیز کد دستوری # 146 * را شماره گیری کنند.
کدهای دستوری ذکر شده برای شارژ سیم کارت کاملا به صورت مستقیم عمل می کنند؛ ولی اگر در هنگام انجام عملیات شارژ، دچار مشکل شدید، می توانید با شماره های پشتیبانی رایتل یعنی شماره تماس 200 از خطوط رایتلی و یا با شماره 09202000000 از طریق سایر خطوط تماس بگیرید و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید.
برای بسیاری از افراد جامعه تا حالا پیش آمده است که گوشی جدیدی بخرند و نیاز به سیم کارت جدیدی داشته باشند تا از ان برای گوشی نوشان استفاده کنند.اما هر از گاهی شماره جدیدی شان از یاد می رود و حفظ کردن شماره جدیدی بسیار برایشان سخت است.در این هنگام می توان شماره جدیدی ار از گوشی قبلی شماره گیری کرد که کار بسیار راحتی است و افراد می توانند به راحتی اگر کسی هم شماره جدید را خواست بدهند. اما هر از گاهی ممکن است در شرایط خاصی باشیم و دسترسی به گوشی اول مان نداشته باشیم و نیاز داشته باشیم که شماره دوم را حفظ باشیم.برای همین باید راهکاری داشته باشیم تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم.به همین خاطر ما در ادامه این مطلب؛ به روش های متداول دسترسی به شماره سیم کارت می پردازیم که آگاهی از آنها قطعا برای همه مفید و کاربردی می باشد:
قطعا راحت ترین و در دسترس ترین راهکار برای شناسایی شماره یک سیم کارت تماس با آن سیم کارت با تلفنی است که در نزدیکی شما قرار دارد، زیرا بلافاصله بعد از تماس شماره سیم کارت بر روی Caller ID مشخص شده و مشکل برطرف می شود.
در شرایطی که تلفنی در نزدیکی شما نبود و شما هم تمایل ندارید تا به یکی از دوستان و آشنایان زنگ بزنید، پیشنهاد می شود با همان سیم کارت با اپراتور سیم کارت خود تماس بگیرید و از آنها شماره تماس را بپرسید. شماره تماس اپراتورها به قرار زیر می باشد:
اپراتور همراه اول: 9990
اپراتور ایرانسل: 700
اپراتور رایتل: 200
اگر به خاطر نداشتن اعتبار ریالی امکان گرفتن تماس با گوشی و یافتن شماره سیم کارت وجود ندارد، کاربران می توانند به اپراتور مربوطه مراجعه کنند و از آنها بخواهند تا شماره سیم کارت را مشخص نمایند. آدرس دقیق دفاتر خدمات اپراتورهای فعال در کشور، در سایت های آنها موجود می باشد.
در هر صورت اگر سیم کارت شارژ ریالی کافی برای تماس نداشت و یا شما در شرایط اضطرار بودید و به دنبال یک راهکار ساده و بی دردسر برای تشخیص شماره سیم کارت خود می گردید، کد های دستوری مشخصی از سوی اپراتور ایرانسل و همراه اول معرفی شده است که به عنوان راحت ترین و سریع ترین روش توصیه می شود.
مشترکین اپراتور همراه اول باید کد دستوری # 99 * ( ستاره 99 مربع ) را شماره گیری نمایند تا شماره سیم کارت برای آنها نمایش داده شود. کاربران ایرانسل نیز می توانند کد دستوری # 91 * ( ستاره 91 مربع ) را شماره گیری نمایند تا شماره سیم کارت مربوطه را پیدا کند.
برای بسیاری از افراد جامعه تا حالا پیش آمده است که گوشی جدیدی بخرند و نیاز به سیم کارت جدیدی داشته باشند تا از ان برای گوشی نوشان استفاده کنند.اما هر از گاهی شماره جدیدی شان از یاد می رود و حفظ کردن شماره جدیدی بسیار برایشان سخت است.در این هنگام می توان شماره جدیدی ار از گوشی قبلی شماره گیری کرد که کار بسیار راحتی است و افراد می توانند به راحتی اگر کسی هم شماره جدید را خواست بدهند. اما هر از گاهی ممکن است در شرایط خاصی باشیم و دسترسی به گوشی اول مان نداشته باشیم و نیاز داشته باشیم که شماره دوم را حفظ باشیم.برای همین باید راهکاری داشته باشیم تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم.به همین خاطر ما در ادامه این مطلب؛ به روش های متداول دسترسی به شماره سیم کارت می پردازیم که آگاهی از آنها قطعا برای همه مفید و کاربردی می باشد:
قطعا راحت ترین و در دسترس ترین راهکار برای شناسایی شماره یک سیم کارت تماس با آن سیم کارت با تلفنی است که در نزدیکی شما قرار دارد، زیرا بلافاصله بعد از تماس شماره سیم کارت بر روی Caller ID مشخص شده و مشکل برطرف می شود.
در شرایطی که تلفنی در نزدیکی شما نبود و شما هم تمایل ندارید تا به یکی از دوستان و آشنایان زنگ بزنید، پیشنهاد می شود با همان سیم کارت با اپراتور سیم کارت خود تماس بگیرید و از آنها شماره تماس را بپرسید. شماره تماس اپراتورها به قرار زیر می باشد:
اپراتور همراه اول: 9990
اپراتور ایرانسل: 700
اپراتور رایتل: 200
اگر به خاطر نداشتن اعتبار ریالی امکان گرفتن تماس با گوشی و یافتن شماره سیم کارت وجود ندارد، کاربران می توانند به اپراتور مربوطه مراجعه کنند و از آنها بخواهند تا شماره سیم کارت را مشخص نمایند. آدرس دقیق دفاتر خدمات اپراتورهای فعال در کشور، در سایت های آنها موجود می باشد.
در هر صورت اگر سیم کارت شارژ ریالی کافی برای تماس نداشت و یا شما در شرایط اضطرار بودید و به دنبال یک راهکار ساده و بی دردسر برای تشخیص شماره سیم کارت خود می گردید، کد های دستوری مشخصی از سوی اپراتور ایرانسل و همراه اول معرفی شده است که به عنوان راحت ترین و سریع ترین روش توصیه می شود.
مشترکین اپراتور همراه اول باید کد دستوری # 99 * ( ستاره 99 مربع ) را شماره گیری نمایند تا شماره سیم کارت برای آنها نمایش داده شود. کاربران ایرانسل نیز می توانند کد دستوری # 91 * ( ستاره 91 مربع ) را شماره گیری نمایند تا شماره سیم کارت مربوطه را پیدا کند.
آدم ها از گذشته تا به امروزبه هر نحوی بوده است با هم دیگر ارتباط داشته اند و هر سوالی که داشته اند جوابش را آخر سر پیدا کرده اند. این روزها در در دنیای مدرن ایترنت بسیار موثر بوده است و جواب بیش تر سوال ها را داده است و اگر اتفاقی افتاده است همین اینترنت به راحتی ان اتفاق را پوشش داده است. این روز ها چه کار هایی کهنیاز مبرم به اینترنت دارند و باید با اینترنت کار کنند.اینترنت و اپ های اجتماعی باعث شد که بسیاری از افراد با هم دیگر اشنا بشوند و بسیاری از افراد هم ازز طریق همین اینترنت کار مورد نظر خود را پیدا کردند. شاید پیدایش اینترنت باعث ظه.ر اموزش های جدیدی شد که در گذشته وجود نداشت و باعث شد که دانش اموزان فراتر از چیز هایی که در مدرسه در گذشته یاد می گرفتند را یاد بگیرند که بسیار برای ان ها جذاب باشد.
مدت زمان زیادی از روزهایی که لازم بود برای هر نوع خرید و یا دریافت هر نوع خدماتی به بازار یا ادارات مراجعه نمود؛ گذشته و امروزه تقریبا همه مشاغل برای عقب نماندن از قافله تجارت مجبور به حضور موثر و فعال در دنیای مجازی می باشند. البته ناگفته نماند که پاندمی کرونا در سرعت بخشیدن به این موضوع نقش بسیار مهمی داشته و به صورت مستقیم خیلی از کسب و کارها برای فعال بودن نیاز به حضور مداوم و مستمر در این دنیای جدید اما جذاب را داشتند.
در کشور ما نیز در سال های اخیر، کسب و کارهای زیادی در فضای های مجازی خصوصا اینستاگرام شکل گرفته است و این پلتفرم به عنوان اصلی ترین فضای مورد استفاده ایرانیان تقریبا برای همه شناخته شده می باشد. آمارها نشان می دهد که بیش از 415 هزار فروشگاه ایرانی در پلتفرم اینستاگرام فعال هستند که بر این اساس حدود یک میلیون نفر به صورت مستقیم و احتمالا سه میلیون نفر به صورت غیر مستقیم در اینستاگرام اشتغال دارند.
حال با در نظر گرفتن اختلال و قطعی اینترنت در یک ماهه اخیر، شرایط این کسب و کارها چگونه خواهد بود و تاثیر این موضوع بر شرکت ها و مشاغل فعال در این پلتفرم چقدر می باشد؟
مهدی بشارت دهنده، پژوهشگر اقتصادی، در خصوص این موضوع به ایسنا گفته بود که: " تعداد قابل توجهی از کسب و کارهای ایرانی در فضای مجازی برای دسترسی به این نرم افزارها نیاز دارند و حدود یک میلیون شغل در ایران وابسته به اینستاگرام است و بازاری بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان در سال ایجاد می کند."
او در ادامه افزود:" شغل حدود 10 میلیون نفر و 2 میلیون و 400 هزار کسب و کار در کشور وابسته به اینستاگرام است که با بستن آن ضرر و زیان هنگفتی به اقتصاد خانواده ها و کشور وارد می شود و زیان اقتصادی که به واسطه قطعی اینترنت در ایران روی داده است، بیش از 5/1 میلیون دلار در هر ساعت پیش بینی شده که در پلتفرم هایی مانند واتساپ، اینستاگرام، توییتر و ... بوده است."
حال با درنظر گرفتن این موضوع که تخمین زده می شود بازار های مجازی در اینستاگرام سالانه بین 18 تا 32 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند، بستن این پلتفرم چه ضرر و زیانی را بر مشاغل موجود و کسب و کارهایی که به صورت غیر مستقیم در این مورد دخیل هستند رقم خواهد زد؟
در خبرها آمده بود مدیر شرکت ملی پست ایران؛ هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل قطعی اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ، درآمد پست یک سوم کاهش یافته است. بنابر گفته های ایشان مشخص می شود که یک سوم مرسوله های پستی و معاملات از طریق اینترنت و پلتفرم های خارجی مانند اینستاگرام انجام می شده که قطعی اینترنت باعث کاهش بسیار چشمگیر این معادلات شده است.
علاوه بر این به نظر می رسد بر اساس سخنان عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات، قرار نیست فیلترینگ اینستاگرام برداشته شود زیرا ایشان در حاشیه جلسه هیئت دولت، به صاحبان مشاغل هشدار دادند که در محیطی که پایبند به قانون جمهوری اسلامی نیست،کسب و کار نکنند.
زارع پور در مورد زمان برداشته شدن فیلترینگ توضیح داد: "این پلتفرم های بعضا امریکایی بستری برای اغتشاش شده بودند که محدودیت هایی توسط نهادهای ذی صلاح بر آنها اعمال شده است و تا وقتی این پلتفرم موجب آسیب به کشور شود، محدودیت آنها ادامه پیدا می کند."
با توجه به سخنان وزیر ارتباطات، درآمد 10 میلیون نفر وابسته به اینستاگرام تا زمانی که مراجع ذی صلاح تصمیم به رفع فیلترینگ نداشته باشند، همچنان معلق باقی می ماند. البته مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرده بود که:" کسب و کارهای مجازی بیشترین آسیب را از آشوب خواهند خورد و باید محدودیت اینترنتی موقت باشد."
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران حدود یک میلیون و 700 هزار کسب وکار در فضای اینستاگرام به وجود آمده است و تقریبا 2 میلیون و 400 هزار کسب و کار در حوزه فروش و تبلیغات در این پلتفرم فعال می باشد که همه آنها به صورت مستقیم از قطعی اینترنت متحمل ضررهای مالی جبران ناپذیری می شوند.
حال سوال اینجاست اختلال در اینترنت، چه پیامدهای منفی دیگری در بازار کسب و کار داشته است؟
امیر عرفانی موسس و مدیر عامل" شیپ نو" که در زمینه حمل و نقل فعال می باشد، در خصوص محدودیت های اینترنتی در هفته های اخیر به خبرنگار ایسنا اعلام کرد: "با وجودی که حوزه کسب و کار ما بر روی سرورهای داخلی است، اما اختلالات موجود موجب شده که اپراتورهای ما در پرداخت خود دچار مشکل شوند؛ یک روز اپراتور ایرانسل قطع و یک روز اپراتور همراه اول. این روزها قطعی اینترنت به گونه است که مثلا در مرکز اینترنت متصل است، اما راننده در بیرون امکان پرداخت با گوشی همراه خود را ندارد."
او در ادامه افزود: "متاسفانه در این شرایط روزانه حدود 70 تا 80 میلیون تومان به کسب و کار ما خسارت وارد شده و به نوعی درامد این کسب و کار اینترنتی به کمتر از نصف رسیده است."
البته به عقیده آقای عرفانی قطعا این کسب و کارها به مرور به اینترنت داخلی متصل می شوند ولی امکان ارتباط با دنیا به طور کامل از بین می رود که همین موضوع سبب مهاجرت نخبگان و متخصصان خواهد شد. او در این باره توضیح داد: "در شرایط عادی ما اجازه نمی دهیم که متخصص آی تی ما از شرکت ما به شرکت دیگری بروند، چرا که بر روی آنها سرمایه گذاری کرده ایم، اما زمانی که این نخبگان به دلیل وضعیت موجود تصمیم به مهاجرت می گیرند، هیچ گاه نمی توان مانع مهاجرت آنها به کشورهای دیگری شویم."
علاوه بر این از نظر حمیدرضا اشجع، مدیر عامل کسب و کار" مستر بلیط"، تاثیر محدودیت های اینترنت بر کسب و کارهای مجازی این گونه است: "آسیب ها بر کسب و کارهای مجازی به ویژه برای حوزه کسب و کار طی چند هفته گذشته مشخص است و به دلیل اختلال اینترنت، در یک سری از زیرساخت ها برای سرویس دهی به کاربران خود دچار مشکل شده ایم. در این مدت مبادلات مالی ما دچار مشکل و از سوی دیگر کانال بازاریابی ما در گوگل دچار اختلال شده و از کار افتاده است."
او در ادامه افزود:" اگر چه مستر بلیط بر روی سرورهای ایرانی و داخلی ایجاد شده است، اما بخشی از زیر ساخت های کسب و کار ما بر روی سرور های خارجی قرار دارد که با تداوم این شرایط، ادامه این وضعیت برای کسب و کارهای مجازی شاید غیر قابل تصور باشد و امیدوارم موضوع با تدبیر مدیران و مسئولان کشور حل شود."
مدیر عامل مستر بلیط با مقایسه قطعی اینترنت امسال با آبان 98 می گوید:" در آبان 98 کسب و کارهای مجازی با قطعی کامل اینترنت مواجه بودند و البته زمان آن کوتاه بود، اما با وجودی که اکنون محدودیت ها مانند آن سال نیست، اما شرایط اختلالات اینترنتی طولانی تر شده است و از سوی دیگر با وجودی که امسال بسیاری از کسب و کارهای مجازی به سورهای داخلی متصل شده اند، اما با کاهش پهنای باند اینترنت، اکنون در مبادلات بین المللی خود دچار مشکل شده ایم."
اما نوید ادریس، دبیر کل اتاق بین الملل جوانان، درباره شرایط موجود می گوید:" از سال 98 که قطعی کامل اینترنت موجب عدم دسترسی مردم و کسب و کارها به اینترنت شد و حتی بسیاری از استارتاپ های فعال از دسترسی خارج شدند، شاهد اختلالات بسیار بر کسب و کارهای مجازی شدیم و حتی زمانی که اینترنت بر شبکه داخلی متصل شد، به دلیل نداشتن بستر مناسب این کسب و کارها بر اینترنت داخلی، شرایط به گونه ای سخت پیش رفت . امروز 99 درصد استارتاپ هایی که حجم فعالیتی را شروع کردند؛ زیر ساخت های خود را بر روی سرورهای داخلی فعال کرده اند، چرا که اینترنت داخلی علاوه بر سرعت بیشتر، فضای زیر ساختی آن نیز توسعه یافته است. از سوی دیگر اگر چه در آبان 98 بسیاری از سرورهای بانک ها دچار اختلال شد، اما امروز نهادهای دولتی و بسیاری از استارتاپ ها در فضای داخلی فعال هستند."
او در ادامه تاکید کرد:" امروز بسیاری از کسب و کارهای خرد و متوسط به بالا که در بستر مجازی شکل گرفته اند، همه و همه در فضای اینترنت داخلی کار می کنند، اما در بحث ارتباطات بین المللی اگر این کسب و کارها در فضای واتس اپ و اینستاگرام تبلیغات داشتند، اکنون با فیلتر شدن این بسترها در مبادلات بین الملل خود دچار مشکل شده اند و متاسفانه برای مبادلات بین المللی راهکار جایگزین برای تعامل و ارتباطات دیده نشده است و اگر چه حجمی از این مبادلات بر روی ایمیل و جیمیل انجام می شود، اما همین شبکه ها نیز اکنون دچار اختلال است. "
حال که بنا به گفته دبیر کل اتاق بین الملل جوانان ایران راهکارهای جانبی از سوی وزارت صمت، کار و معاونت ریاست جمهوری برای شرایط فعلی پیش بینی نشده است، ضررهای قابل توجهی از این حوزه شامل کسب و کارهای اینترنتی خواهد شد.
علاوه بر این نوید ادریس با بیان این که مطابق آمارها حدود 9 میلیون از کسب و کارهای خرد در فضای مجازی صفحه دارند و یا تبلیغات آنها در اینستاگرام فعال هستند، اما این که چه حجمی از فروش را دارند؛ مشخص نیست؛ توضیح داد: "با توجه به این که بخشی از کسب و کارهای مجازی بر روی بستر اینترنت داخلی قرار گرفته اند، اما فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام موجب کاهش درآمد این کسب و کارها می شود و مطابق برخی آمارها در اینستاگرام بیزینس یک دهم جمعیت موجود یعنی حدود 8 میلیون نفر در این بخش کسب و کار دارند."
ایشان در ادامه به این موضوع اشاره داشتند که: "در شرایط کرونا حجم زیادی از کسب و کارها به سمت فضای مجازی رفته اند و سرعت توسعه کسب و کارهای مجازی بیش از زیر ساخت های ماست. در این شرایط ممکن است شاهد اختلال در بستر داخلی اینترنت شویم و ممکن است در این مدت زیر ساخت ها رشد نکرده باشد و باید توجه داشت که طی 22 سال اخیر شدت رشد کسب و کارهای مجازی بیش از زیر ساخت های ما بوده است." به اعتقاد دبیر کل اتاق بین الملل جوانان ایران حوزه گردشگری به ویژه در حوزه بین الملل بیشترین آسیب را از این شرایط می بیند.
با توجه به آنچه که بیان شد؛ این روزها تاثیر قطعی اینترنت بر همه جنبه های زندگی ایرانیان بسیار فراتر از تصور است که به دلیل تداوم تقریبا یک ماهه توانسته زندگی افراد زیادی را با مشکلات جدی مواجه نماید. در چنین شرایطی انتظار می رود مسئولان امر کمی منصفانه تر و مسئولانه تر به پیامدهای تصمیم گیری های خود نگاه کرده و با در نظر گرفتن همه جوانب امر، مسائل را به شیوه ای منطقی تر حل نمایند.
وقتی نخستین آدم ها یاد گرفتند که می توانند دسته جمعی شکار کنند و ارتباط داشتن بسیار خوب است و می توانند در کنار هم زندگی کنند و اولین روستا ها را به وجود آوردند تا به امروز که کلان شهر ها ساخته شده و آدم ها با یک گوشی هوشمند با همدیگر ارتباط دارند و همین گوشی های هوشمند و اینترنت دنیا را به دهکده جهانی تبدیل کرده است وآدم ها به راحتی به هم دیگر وصل می شوند. این روز ها ایرانسل تصمیم به کاری گرفته است که بسیار عالی و جذاب است آن هم استفاده از فیبر نوری است . فیبر نوری در حال حاضر یکی از مهم ترین بحث ها در جهان است. یکی از دلایلی که جهانیان بسیار در مورد فیبر نوری بحث می کنند این است که پهنای باند وسیع تری نسبت به کابل های مسی دارد و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهم ترین ابزار های انتقال اطلاعات به حساب می آید.
در کشور ما با در نظر گرفتن این موضوع که فیبر های نوری توانسته اند در بهبود عملکرد بسیاری از زیر ساخت های مخابراتی و شبکه ها مفید باشند، توسعه این بخش به عنوان راهکاری بلند مدت برای حل مشکلات در دستور کار دولت قرار گرفت. ولی با توجه به این که این برنامه پرهزینه، زمان بر و با بازگشت سرمایه طولانی مواجه بود، از سوی اپراتورها مورد توجه قرار گرفت و دولت تصمیم گرفت تا با اختصاص دادن پنج درصد از 28 درصد حق السهم پرداختی اپراتورهای تلفن همراه به توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری (FTTx )، گام موثری در جهت گسترش ارتباطات در کشور بردارد.
در همین راستا، اپراتور ایرانسل به عنوان نخستین اپراتور دیجیتال در کشور، تفاهم نامه ای با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منعقد نمود که بر اساس آن ایرانسل متعهد میگردد تا پایان سال 1403، برای پنج میلیون خانوار پوشش دسترسی به فیبر نوری را فراهم نماید. مهدی روحانی نژاد، سرپرست معاونت راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری، ضمن اعلام این خبر، امضای این تفاهم نامه را در راستای تقسیم کار اجرای پروژه توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری بیان نمود و در ادامه تاکید کرد:" بر اساس این تفاهم نامه بخشی از تعهدات اپراتور ایرانسل برای ایجاد پوشش فیبر نوری می تواند از طریق عقد قرارداد با اپراتورهای FCP اجرایی شود.”
البته در حال حاضر ایرانسل تنها اپراتور فعال در زمینه فیبر نوری نبوده و پیش از این هفت اپراتور ارتباطات ثابت ( FCP ) و شرکت رایتل در تفاهم نامه ای با رگولاتوری متعهد به اجرای پروژه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری می باشند. سال گذشته، محمد حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته بود: " توسعه ارتباطات شبکه فیبر نوری وقتی شتاب میگیرد که این موضوع به عنوان وظیفه اپراتورها دیده شود. از این رو رگولاتوری در نظر دارد که توسعه در شبکه فیبر نوری را برای اپراتورها به صورت تعهد کند."
اگرچه بر اساس برنامه دولت، ورود اپراتورهای بخش خصوصی به بازار فیبر نوری و سرمایه گذاری در این حوزه به صورت اختیاری دیده شده ولی مشوق هایی در این مسیر وجود دارد که نشان می دهد دولت مصمم است شرایط را برای حضور حداکثری بخش های مختلف دولتی و خصوصی آسان تر نماید. قطعا این موضوع باعث ایجاد فضای رقابتی در بین اپراتورها شده که در نهایت شرایط را برای مشترکین، اقتصادی تر و با کیفیت تر خواهد ساخت. در همین راستا، در طول یک سال گذشته تلاش دولت در این عرصه بیشتر از قبل بوده و امضای تفاهم نامه بین اپراتور ایرانسل و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گواه این مدعاست.
سرپرست معاونت راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری، فضای رقابتی ایجاد شده در میان ارائه دهندگان خدمات فیبر نوری را یک مزیت خواند و گفت:" با ورود اپراتور ایرانسل به حوزه ارتباطات ثابت، فضای رقابتی جدیدی میان ارائه دهندگان خدمات ایجاد شده و در پی آن، امیدواریم مردم سرویس دسترسی ثابت را با کیفیت بهتری دریافت کنند. "
در دنیای مدرن امروز، وقتی صحبت از اینترنت می شود، فیبر نوری پرسرعت ترین و بهترین عملکرد را دارد و استفاده از آن در صنعت مخابرات توانسته ارتباطات و اتصالات مخابراتی را متحول سازد. با در نظر گرفتن این موضوع که مزایای استفاده از فیبر نوری بسیار زیاد و قابل ملاحظه می باشد، توسعه این بخش نه تنها باعث پیشرفت در عرصه مخابرات می گردد، بلکه شرایط استفاده از اینترنت را نیز در کشور بهبود می بخشد.
مزیت استفاده از فیبرهای نوری به سرعت بسیار بالای این فناوری خلاصه نمی شود ( سرعت دانلود 40 مگابیت بر ثانیه ) و هزینه سرویس اینترنت فیبر نوری نسبت به اینترنت ADSL و VDSL بسیار کمتر می باشد که همین موضوع سبب گردیده تا درخواست دهندگان نصب و راه اندازی فیبر نوری در کشور روز به روز افزایش میابد. علاوه بر این فیبر نوری باعث می شود تا کاربران به راحتی داده های خود را آپلود کرده، به فضای ابری سیستم های خود دسترسی بهتری داشته و از تماس ها و ارتباطات تلفنی راه دور با کیفیت و پایدار لذت ببرند.